Fjern afgifterne og se 1.000 brugtbilforhandlere gå konkurs

Mange af de mest interessante samtaler, man har, finder sted hos frisøren. En dag sad jeg i en frisørsalon i Viby J. og ventede på at blive klippet, og jeg kunne ikke undgå at høre, hvad den unge bilmand i stolen fortalte frisøren: “Hvis man sænker eller fjerner registreringsaften, går stort set alle brugtbilforhandlere konkurs”.  Og han har jo ret. Hvis en ny bil til 200.000 kr. pludselig kun koster måske 130.000 kr. som i andre lande uden Danmarks skyhøje afgifter, rasler brugtbilpriserne ned med et brag fra den ene dag til den anden.

Lagerværdien falder

Så hvis forhandleren den ene dag står med et varelager til 10 mio. kr. og lageret næste dag kun er 6,5 mio. kr. værd, så skal der en ualmindelig god økonomi til for at overleve. De fleste forhandlere vil nok meget hurtigt få en opringning fra banken om, at de lige skal kikke forbi til en samtale om kassekreditten…
Så den vej er ikke farbar. Og det ved politikerne godt. Desuden vil de for intet i verden undvære de 16-17 mia. kr., som registreringsafgifterne skæpper i statskassen med hvert år. Sammenlagt lægger bilisterne 40-45 mia. kr.

Cadillac CTS Sport Wagon

En Cadillac som denne koster en bunke i registreringsafgift, men vi skal næppe vente en nedsættelse af den. Det er for dyrt.

Politikerne tøver
Derfor bliver afgifterne ikke sat ned, før der virkelig er en fantastisk god grund til det. Med et salg af  169.974 nyregistrerede personbiler blev 2011 det bedste år for bilsalget nogensinde, så man forstår politikernes tøven. Hvorfor gøre noget? Danskerne køber jo biler som vanvittige. Og derfor ender alle kulegravninger af loven om registreringsafgiften gang på gang med at sejle mod klippegrund.

Leasingselskaber undgår afgift

De seneste år har loven om forholdsmæssig betaling af registreringsafgift på leasingbiler sat systemet under pres. Leasingselskaberne kan, har Morgenavisen Jyllands-Posten skrevet, stort set undgå at betale afgift af leasingbilerne, fordi de får bilerne umanerligt billigt af importørerne.
Eneste vej frem er at ligestille private bilkøbere med leasingselskaberne. Og ingen af parterne skal kunne slippe for at betale en rimelig afgift – så længe vi mener, der skal være afgifter på biler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *