Økonomitest: Renault Twingo 1.5 dCi – motor for alle pengene

Renault Twingo 1,5 dCi

Køber man en Renault Twingo 1.5 dCi, får man en forrygende dejlig og sparsommelig dieselmotor med i købet, og prisen er til 31. august kun 109.900 kr. plus levering 3.680 kr. Den egner sig fint til både landevejs- og motorvejspendling, men er ikke en familiebil.


Af Finn Arne Hansen, autobuy.dk ©
Da jeg tankede Renault Twingo 1.5 dCi Authentique første gang, troede jeg ikke mine egne øjne: Brændstoføkonomien sagde 38,6 km på literen! Vi havde ganske vist tullet rundt på de sydfynske og langelandske småveje, men alligevel…
Efter godt 1.200 km, hvoraf de fleste blev høvlet af på motorvejen til og fra Storkøbenhavn, var resultatet dog stadig til en stor Smiley: 22,8 km/l. Det er vort hidtil bedste resultat. Og der blev kørt helt normalt med hhv. 110 og 130 km/t på motorvejen. Den stærke motor på 1,5 liter med 75 hk kan nemlig sagtens trække den kun 1.055 kg tunge bil, også ved overhalinger. Det gav nogle af de andre bilister noget at tænke over, da vi trak fra dem i flyvende stil. Hvordan det influerer på totaløkonomien, vender vi tilbage til.

Motor for alle pengene

Og lad det være sagt med det samme: Renault Twingo 1.5 dCi skal man købe for motorens skyld. Den velfungerende Common Rail-motor er en perle. Den trækker fremragende fra bunden og hele vejen op. Det er lækkert for en gangs skyld at være “overmotoriseret” i en mikrobil – uden at det koster på økonomien, tværtimod. Den er højt gearet, så man skal over 75 km i timen for at udnytte femte gear, men det giver en dejlig ro på motorvejen med så høj gearing. Så den kan bruges til pendling på både landevej og motorvej. Og da det er en velprøvet diselmotor, holder den sikkert snildt til over 250.000 kilometers kørsel uden problemer. Bare vedligehold bilen godt, så har du en superbillig pendlerkammerat i mange år. Og er man heldig, kan man måske få gratis forsikring i et år. Det tilbydes i kampagneperioden til et begrænset antal biler – prøv at trykke forhandleren lidt på maven, hvis han har “udsolgt”. Efter kampagneperioden koster bilen 119.900 kr.

Ikke en familiebil

Renault Twingo med bagsædet klappet op

Renault Twingo med bagsædet klappet op – så er der plads nok.


Twingo har kun tre døre, så lige så tydeligt det er, at det er en fin lille pendlerbil, lige så tydeligt er det, at den ikke er en familiebil. Det er et bøvl uden lige at komme om på bagsædet. Bare det, at dørene er meget brede og ofte kommer faretruende nær på andre biler på p-pladserne, når man åbner dem på vid gab, begrænser lysten til at bevæge sig om på bagsædet med noget som helst. Men er man kun én eller to, smækker man bare bagsædet op og har næsten 1.000 liters bagageplads med fine adgangsforhold fra bagklappen. Sådan kørte vi det meste af den uge, bilen var til test. Op med klappen, ind med skidtet og kør.

Dårlige sæder

Mens bilen var velkørende, hurtig og havde et fint udsyn plus noget så usædvanligt for prisklassen som kørecomputer og fartpilot – en fartpilot, det aldrig lykkedes at finde ud af – så havde den også fejl og mangler. Sæderne er det værste. Førersædet kan ganske vist indstilles i længden og højden, så selv ret høje personer kan faktisk godt sidde der uden problemer. Men de var små og manglede både lændestøtte, lårstøtte og sidestøtte. Og at sidde på dem føltes som at sidde direkte på skumgummi: Brændende varmt og slet ikke behageligt. Men efter autobuys mening bør det ikke afskrække potentielle købere. For der findes ikke andre mikrobiler med så fremragende en dieselmotor. Så køb et Recaro-sæde i Tyskland til måske 8.000 kr. og udstyr bilen med aircondition til 5.900 kr., så har man en perfekt egoist-pendlermaskine. Sikkerheden er i orden med 6 airbags og ABS. Renault lærte meget af Volvo, da de var gift.

Fransk indretning

Renault Twingo-instrumentbord

Renault Twingos instrumentbord kræver tilvænning.


Man kan også lige investere i nogle små kaffekrus, for kopholderen er elendig med små huller. Radioen virkede heller ikke godt og skulle måske også skiftes til noget bedre. Der var meget skrat, for lidt diskant, og det var svært at se noget på displayet, fordi radioen sad langt nede på skrå. Men fornemt er det, at lydstyrken kan styres fra rattet.
Det med små og besværlige knapper var i øvrigt noget gennemgående, og speedometerets placering til højre for føreren høstede heller ingen roser fra fru Testkører. Et rundt ur manglede også, men det havde VW Up! og Peugeot 107 heller ikke. Der er noget fransk indretning over det hele i Twingo. Men kan man lide det, så okay.
Speedometeret er i øvrigt ret præcist, så lad være med at lægge 10 pct. oveni. Kørte man forbi en lystavle med fartmåler, kunne man ikke køre mere end 53 km/t på speedometeret for at ramme 50 på lystavlen.

Fremragende totaløkonomi

Og til konklusionen: Renault Twingo 1.5 dCi Authentique til 109.900 kr. plus levering og med gratis forsikring det første år har en meget fin totaløkonomi, den bedste i klassen over fire år og 80.000 km: 1,88 kr. pr. km med 20 pct. i udbetaling og et 84 måneders Renault-lån til 3,95 pct. og oprettelsesomkostninger for 17.674 kr. Udbetalingen på 22.716 kr. er endda i dette regnestykke lånt i banken til 9,5 pct. til en omkostning på 3.000 kr. Betaler man bilen kontant og siger vi, at man stort set ikke får noget for at have pengene stående i banken, så lander vi helt nede på 1,47 kr. pr. km. Peugeot 107 Cool landede på hh. 2,01 og 1,63 kr. pr. km efter samme forudsætninger.
Vi har regnet med et værditab på 52.000 kr., brændstofomkostninger på 37.719 kr., finansieringsomkostninger på netto 31.035 kr., forsikring på 12.000 kr. over fire år, serviceomkostninger på 8.000 kr. (hvis man bruger autobutler.dk), dæk til 5.000 kr. og en samlet ejerafgift på 2.960 kr. for fire år.
Der er regnet med en dieselpris på 10,75 kr. pr. liter for at kunne sammenligne diselbilerne efter samme skala. Med dagens priser er totaløkonomien derfor lidt dårligere, men det vil de også være for Hyundai i40 1.7 Sedan Diesel, som vi tidligere har testet. Benzinbiler beregnes med en benzinpris på 13,50 kr.pr. liter.

Du skal købe Renault Twingo 1.5 dCi Authentique, hvis:
– du går efter en fremragende dieselmotor i en mikrobil
– du pendler på landevej og motorvej
– du kan lide en tyst og stærk bil på motorvejen
– du går efter en fremragende totaløkonomi
– du lægger stor vægt på at have en kørecomputer
– du lægger stor vægt på at kunne styre begge forruder fra førersiden
Du skal lade være med at købe Renault Twingo 1.5 dCi Authentique, hvis:
– hvis du lægger stor vægt på gode sæder
– du ikke har det godt med typisk franske instrumentborde
– du ofte kører med passagerer
– du har svært ved at leve med dårlig lyd og en dårlig kopholder
– du sjældent kører så langt, at en dieselmotor når at blive varm
Renault Twingo 1.5 dCi Authentique får seks stjerner, fordi totaløkonomien med den mængde udstyr er fremragende i mikroklassen. Men den var tæt på fem, fordi den kun har fire sæder, kun to års garanti og mangler air condition.

Ønsker du en individuel beregning vedr. køb eller privatleasing af Renault Twingo 1.5 dCi, kan det ske hos autobuy.dk.

Udstyr:

12V-stik foran
Handskerum med kort- og penneholder
14″ stålfælge Hjulkapsler “Moai” i sølv
ABS – blokeringsfri bremser med EBV – elektronisk
Højdejusterbare nakkestøtter på forsæder
bremsekraftfordeling og BAS – bremseassistent
Højdejusterbart førersæde
6 airbags i alt
Airbag i førersiden
Højdejusterbart rat
Airbag i passagersiden med mulighed for deaktivering
Indtræk i stof “Trend Foncé”
Armlæn for og bag (i dørpanelerne)
Intelligent bagrudevisker
Automatisk dørlås af alle døre ved 10 km/t
ISOFIX-beslag foran og højre bagsæde
Automatisk lygtetænding (kørelys)
Kopholder i midterkonsollen foran (2 stk.)
Cruise Control
Kørecomputer
Dækreparationssæt
Let sideruder bag
El-betjente ruder foran, begge kan styres fra førersædet
Loftlys foran med tidsfunktion
Elektrisk servostyring
Manuelt justerbare sidespejle
Elektronisk transponderstyret startspærre
Nakkestøtte på alle siddepladser
El-opvarmet bagrude
Nedfældeligt bagsæde (1/1)
ESP (Elektronisk Stabilitets Program)
Opbevaringsrum i dørpaneler for
Fjernbetjent centrallås
Opbevaringsrum i instrumentbrættet i førerside
Forlygter med mørk indfatning
Opbevaringsrum i sidepaneler bag
Frontspoiler med tågeforlygter indfatning i bilens farve
Radio, 4x15w AUX-in, USB, mp3
Seleforstrammere foran
Selekraftbegrænsere foran og bag
Sideairbags (2 for)
Sidebeskyttelseslister i bilens farve
Spoiler bag, der giver forbedret aerodynamik
Trepunktsseler på alle sæder
Tågelygter bag
Ventilationsanlæg med recirkulikation

Tekniske data:

Brændstof: Diesel
Cylindervolumen (cm3): 1461
Maks. effekt (hk): 75
Maks. drejningsmoment (Nm) 180
Indsprøjtningssystem: Direkte, Common Rail Turbo
Partikelfilter: Med dieselpartikelfilter
Antal cylindre: 4
Antal ventiler: 8
BrændstofforbrugEmission – CO2 (g/km): 90
Forbrug v. bykørsel (km/l): 24,4
Forbrug v. kombineret kørsel (km/l): 29,4
Forbrug v. landevejskørsel (km/l): 32,3
Forbrug under test (80 pct. motorvej): 22,8 km/l
Tophastighed (km/t): 170
Accelaration 0-100 km/t (sek): Ikke angivet
Styring – Vendediamenter (m): 09,8/10,2
Bremser bag, tromler, (diamenter i mm): 203
Bremser for, skiver (diamenter i mm): 259
Længde, (mm): 3687
Bredde: (mm): 1654
Højde (mm): 1470
Akselafstand (mm): 2367
Højde u. tagrails (mm): 1470
Læssehøjde (mm): 679
Bredde inkl. sidespejle (mm): 1927
Bagagerumslængde bag bageste sæderække (mm): 555
Bagagerumslængde m. bagsæder klappet op (mm): 1020
Køreklar vægt (kg): 1055
Tilladt totalvægt (kg): 1425
Maks. anhængervægt m. bremser (kg): 350
Maks anhængervægt u. bremser (kg): 348
Vogntogsvægt (kg): 1775
Min. bagagerumskapacitet (liter): 165
Max. bagagerumskapacitet (liter): 951
Antal sæder: 4
Brændstoftankvolumen (liter): 40
Dæktype og -størrelse for/bag: 175/65 R 14
Transmissionstype: Forhjulstræk, 5 gear, man.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *