VW Polo BlueGT er både sparsom og sportslig

Volkswagen Polo Blue GT

Volkswagen Polo Blue GT klarer 210 km/t på toppen, men kører op til 22,2 km/l

Er man splittet mellem sparsommelighed og lysten til at køre lidt frisk og sportsligt, er alternativerne få. Men VW Polo BlueGT kan faktisk begge dele. Det skyldes, at den kan koble to af cylindrene fra, når motoren ikke skal yde så meget. Det giver en flot brændstoføkonomi, 21,2 km/l for modellen med manuelt gear og 22,2 km/l med DSG-gear. Topfarten er 210 km/t.
Ikke alt er dog lyst og gammen. GTI- og GT-biler har normalt et noget større værditab end almindelige familiebiler, og forsikringsselskaberne tager sig godt betalt, når man kører i en sportslig bil. At få lavet en totaløkonomiberegning inden køb kunne være en god idé, mener biløkonomitjenesten autobuy.dk. Unge bilister kan i øvrigt ofte slet ikke få forsikret en GTI- eller GT-bil.

Dynamik og sparsommelighed i én bil
Men lad os kikke på, hvordan VW’s presseafdeling selv præsenterer nyheden:
“I den nye Polo BlueGT forener Volkswagen suveræn dynamik med ekstrem sparsommelighed. Ved hjælp af ACT-cylindermanagement, der for første gang bruges i et Volkswagen produkt, er det lykkedes Volkswagen at få den omdrejningsvillige 1,4 TSI-motor med 140 hk til at køre 21,2 km/l. Vælger man Polo BlueGT med DSG-gearet kan bilen sågar køre hele 22,2 km/l, det er vel og mærke benzin ikke diesel.
Polo BlueGT har en tophastighed på 210 km/h og når 100 km/h på blot 7,9 sek. Denne unikke kombination af dynamik og sparsommelighed er opstået i samspillet mellem ACT-systemet, downsizing (mindre motorer, men med direkte indsprøjtning og kompressor) og BlueMotion Technology (bla. med genvinding af bremseenergien,
aerodynamiske optimeringer af karossen og start-stop-system). Polo BlueGT skaber bro mellem Polo 1,2 TSI med 105 hk og Polo GTI med 180 hk.
Polo BlueGT kommer til Danmark allerede til august.

ACT-brændstofbesparende teknologi
Polo BlueGT er det første produkt fra Volkswagen, der benytter sig af cylinder-frakobling. Som den første producent benytter Volkswagen det aktive cylinder-management-system i de små klasser. Den brændstofbesparende teknologi, har tidligere hovedsageligt været benyttet til store 8- og 12-cylindrede motorer. Systemet slår den anden og tredje cylinder fra ved lav belastning, og derved reduceres benzinforbruget med 0,4 l/100 km. Ved en konstant hastighed på 50 km/h i tredje eller fjerde gear, spares der sågar en liter benzin pr. 100 km. Og selv ved 70 km/h i femte gear spares der 0,7 l/100 km.

Kører på to cylindre ved marchhastighed
ACT-systemet aktiveres ved omdrejninger mellem 1.250 og 4.000 o/min og ved et drejningsmoment mellem 25 og ca. 100 Nm. Giver man gas, slår de to cylindre dog helt ubemærket til igen.
Volkswagens ingeniører lover dog, at Polo BlueGT kører nøjagtigt lige så støjsvagt og uden vibrationer med blot to cylindre som med alle fire slået til. Og systemet fungerer intelligent: Ved hjælp af en sensor ved speederen og overvågningssoftware, genkender systemet, når der køres uregelmæssigt, f.eks. i en rundkørsel eller ved lidt mere sportslig kørsel. I disse tilfælde slår cylindrene ikke fra. Om det er to eller fire cylindre, der er aktive, ses ved et symbol i multifunktionsanlægget.

Volksvagen Polo GT bagfra

I det ydre adskiller BlueGT sig ikke mærktbart fra den almindelige Polo.

Mere aerodynamisk look
Den nye Volkswagen er blevet udstyret med nye 17″ letmetalfælge, GT-emblem i fronten og bagpå (sidstnævnte med tillæg af BlueMotion) og en ny udstødning er nogle af de markante kendetegn ved Polo BlueGT. Derudover har Polo BlueGT lånt en række detaljer fra hhv. Polo GTI og Polo BlueMotion.
AF GTI-features er det spoileren bagpå, den bageste stødfanger og diffusoren. Tillige med tågeforlygterne med dagskørelys. Frau Polo BlueMotion, har man hentet sideskørterne og den sortlakerede front ligesom Polo BlueGT er sænket 15 mm og har en særlig undervognsbeklædning, der gør bilen mere aerodynamisk.


Interiøret er inspireret af GTI’erne

I Polo BlueGTs indre er det klart GTI´en der har været inspirationskilde. Polo BlueGT har sportssæder foran med nydesignet stof, sort taghimmel og beklædning af stolperne, nøjagtig som i Polo GTI. Desuden har Polo BlueGT et sportslæderrat med et BlueGT-emblem og diverse kromdetaljer i kabinen, gør at man ikke er i tvivl om, hvilken Polo man opholder sig i.”

Interiøret i Volkswagen Blue GT er velafstemt

Interiøret i Volkswagen Blue GT er velafstemt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *