Opel Corsa ecoFLEX runder 30 km/l

Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX har passeret 30-km/l-mærket.


Den mest økonomiske Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX kører nu 30,3 km/l efter EU-normen. Samtidig har hele Corsa programmet med undtagelse af OPC versionerne fået forbedret undervogn og gearkasse.

Længere på literen i Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX samt mere komfortabel undervogn og en ny generation gearkasser på alle versioner med undtagelse af OPC er de seneste ændringer til Corsa-programmet. Med 1,3 CDTI turbodieselmotor kører Corsa ecoFLEX med Start/Stop nu 30,3 km/l efter EU-normen svarende til et CO2 udslip på 88 gram pr. kilometer, oplyser importøren.
Med fem døre er de tilsvarende tal 29,4 km/l svarende til 89 gram CO2 pr. kilometer. De nye forbrugstal repræsenterer en forbedring på syv procent af forbruget i forhold til den tidligere ecoFLEX-version, og den grønne ejerafgift på 5 dørs-versionen falder nu til samme niveau som for 3-dørsmodellen, nemlig til 370 kr. halvårligt.

Resultatet er opnået ved en række forbedringer blandt andet en ny oliepumpe, der tilpasser olietrykket til motoren alt efter belastningen, så oliecirkulationen reduceres til et minimum. En ny type gearkasseolie mindsker friktionen i gearkassen, og endelig har en ny motorstyring skaffet de sidste forbedringer.
Fra og med november 2012-produktionen har alle Corsa-versioner – undtagen OPC – en ny generation gearkasser med mere præcist og letgående gearskifte. De grundlæggende komponenter i gearkassen er fornyet med nye tandhjul, nye skiftestænger og skiftegafler.

Bremsenergi bliver til strøm
På trods af bilens økonomiske egenskaber yder Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX stadig 95 hk og har et drejningsmoment på 190 Nm mellem 1750 og 3250 omdr./min. Accelerationen fra 0-100 km/t kan klares på 12.3 sekunder og topfarten er 177 km/t.

Genindvinding af motorbremseenergi er nu en del af energioptimeringen på Corsa med benzinmotor. I praksis betyder det, at bilens generator opsamler energi, når føreren slipper speederen og sender den energi i form af elektricitet til bilens batteri. Når energiniveauet i batteriet falder som følge af et forbrug et eller andet sted på bilen, skal motoren ikke drive generatoren for at skabe ny elektricitet, som det ellers normalt er tilfældet. Med denne teknologi kommer energien til at vedligeholde batterispændingen i stedet fra genvunden bremseenergi. Denne teknologi er standardudstyr på Corsa med 1,2 og 1,4 turbomotorer.

Mere komfortabel undervogn
Andre Corsa fornyelser omfatter en ændret undervognen – fjedre og støddæmpere – på samtlige versioner med undtagelse af OPC Nürburgring Edition. I praksis føles Corsa nu mere komfortabel end tidligere, når vejen bliver meget ujævn.
Opel Corsa har stor betydning for salget af Opel i det meste af Europa, hvor den står for 28 procent af det totale Opel-personbilssalg. Der er solgt 12 millioner Corsa i Europa siden den første Corsa generation kom på markedet i 1982. I Danmark er der solgt knap 20.000 eksemplarer af den seneste Corsa generation siden 2007, hvor den blev introduceret i Danmark.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *