Ny Chevrolet Orlando med bomstærk diesel kan knække værditabskoden

Den ny Chevrolet Orlando til 314.995 kr. plus levering med 163 hk dieselmotor, navi og automatgear lugter af et godt køb.

Chevrolet har et kedeligt problem, der er en arv fra tiden, da Chevrolet var lig med store benzinslugere fra USA i dårlig samlekvalitet eller mildest talt mystiske Daewoo-kreationer fra Sydkorea. Det er det store værditab, man lider som køber af en fabriksny Chevrolet. Hverken markedet eller forhandlerne holder hånden under brugtpriserne, ser det ud til. Men det kan den ny syvpersoners Chevrolet Orlando med toliters 163 hestes dieselmotor til kun 315.000 kr, inklusive navigation – og automatgear – ændre på. For det ligner en rigtig god forretning! Det er så billigt, at værditabet i kroner og ører ikke burde blive så stort endda. Det understøttes af forhistorien med benzinudgaven.

Smag og behag er forskellig, men den ny Orlando diesel burde blive et hit.

Benzinudgaven med 1,8 liters motor, som ikke imponerede biløkonomitjenesten autobuy.dk ved Årets Bil i Danmark 2011 på grund af sin lamme motor, har faktisk allerede bevist, at en billig syvpersoner Chevrolet kan være en god forretning. Købte man sådan en sag til 229.995 kr. plus levering i januar 2011, havde man ifølge bilpriser.dk ved salg til en forhandler i samme måned 2012 tabt 37.295 kr., svarende til 16,2 pct. Havde man i stedet købt en Opel Zafira 1.8 Essentia til 272.990 kr., ville man have tabt 76.990 kr. eller 28,2 pct. Forskellen er 39.695 kr. på ét år.
Ret overbevisende, ikke?

Stort værditab
Nu vil den danske Chevrolet-importør ganske vist ikke stå ved, at motoren i den ny dieseludgave er den samme, som den der sidder i Opel Zafira. Men GM ejer begge mærker, så man kunne jo håbe, den lækre motor i den ny Zafira er stærkt inspireret af denne… Og så er der efter autobuy.dk’s mening udsigt til en rigtig god totaløkonomi, især hvis man beholder bilen i seks-syv år.

Stærk dieselmotor
Og så kan vi springe til en beskrivelse af den ny model: “Det muskuløse design understreger bilens funktionelle egenskaber. Ikke færre end 163 momentstærke hestekræfter gemmer den nye Chevrolet Orlando 2.0 diesel under motorhjelmen, og kan derved levere større effekt, understøttet af et stort drejningsmoment, som når sit maksimum på 360 Nm ved 2000 omdrejninger/minut”, lyder de lokkende toner fra importøren.
“Den stærke dieselmotor giver bedre fartpræstationer, men gør det også muligt at trække en anhænger på op til 1500 kg. Oven i købet slipper man for selv at skifte gear, for en 6-trins automatgearkasse er inkluderet i prisen. Prisen er blot 314.995 kroner i introduktionsfasen – det er 38.000 kroner under den normale listepris. Og lige nu tilbydes også integreret navigation uden merpris”, fortæller Chevrolets pressechef, Dorthe Elimar Arvin.

Meget bil for pengene
“For de penge får man rigtig meget bil. Den kraftige motor er en stor fordel, hvis man ofte fylder bilen op. Der er siddepladser til syv personer og forvandles de fem til bagageplads, disponerer man over næsten 1,6 kubikmeter plads bag forsæderne. De bageste sæder kan oven i købet lægges helt ned, så bagagerumsgulvet bliver plant. I Chevrolet Orlando får man desuden en meget sikker bil, en af de sikreste MPV’er på markedet overhovedet, har de officielle Euro NCAP tests fastslået. Orlando har som standard seks airbags og Isofix-beslag til barnestole. ESP, elektronisk bremsekraftfordeling, ABS samt bremseassistent”, lyder det videre.

Omfattende udstyr
“Orlando inkluderer som standard en god portion af den slags udstyr, man sædvanligvis skal tilkøbe som ekstraudstyr. Automatisk klimaanlæg er standard i Orlando, det samme er automatgear, 7 sæder, baksensorer, sædevarme, eldrevne sideruder både for og bag, ratbetjent radio med USB, AUX og iPod funktion, tågeforlygter samt multijusterbart læderrat og førersæde. 16” eller 17” alufælge, afhængig af udstyrsversion, er også standard og det samme er tagbøjlebeslag”, slutter Chevrolet Danmark.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *