Diesel-Twingo i økonomikrig med VW up! og resten af banden

Renault Twingo 1,5 diesel

Renault Twingo 1.5 dCi til 109.990 kr. har fem sæder, cd-radio, fartpilot med mere.

Krigen i små- eller minibilsklassen kører på fulde tryk. Toyota Aygo kom for nylig i ny udgave til 79.990 kr., og Citroën C1 kom en uge efter til 78.990 kr. Men det betyder jo ikke, at de er det bedste køb, økonomisk set. For først efter nogle år kan man se, hvilken bil, der har den bedste totaløkonomi. Og det kan – for en stund- gå hen og blive den ny Renault Twingo 1.5 dCi, selv om den koster 109.900 kr.
– Som den eneste bil i det mindste segment kan man nu få Renault Twingo med superøkonomisk dieselmotor. Til blot 109.900 kr får man en Twingo diesel, der kører hele 29,4 km/l, fortæller Renault Danmarks pressechef Søren Hyltoft.
– Up, up, up. Så enkelt kan fokus i mini-bilssegmentet vist siges at være, efter at VW lancerede deres mindste bil. Men nu kommer Renault med et modtræk, der nok kan få de prisbevidste pendlere til at stoppe op og sige Twingo, tilføjer han med et smil.

Volkswagen up!

Ærkefjenden VW up! Men man behøver ikke sige up! Man kan også sige Twingo, mener Renault.

Lille tredørs bil med stærk og sparsommelig dieselmotor
Pressechefen fortsætter: “Som den eneste bil i mini segmentet lancerer Renault nemlig den faceliftede Twingo i en superøkonomisk dieselversion. Motoren er en 1.5 Dci med 75 hk og med en dieseløkonomi på 29,4 km/l. Det betyder ikke alene, at man næsten kommer til at savne de jævnlige besøg på tankstationen, men også at køberen af en Twingo diesel kan se frem til en latterlig lille årlig grøn ejerafgift på 740 kroner.

Fuldt udstyret bil med fem sæder, radio-cd og fartpilot

Den ny Twingo har i modsætning til mange småbiler som VW up! fem sæder og fem seler, oplyser han til bedrebiløkonomi.dk. Og: “Der er på ingen måder tale om en skrabet lille bil. Tværtimod. Til kampagneprisen på 109.900 kroner er der nærmest alt hvad hjertet begærer. Standard er naturligvis 6 airbags, ESP, radio med cd og Bluetooth. Men også en feature, som mange pendlere nødigt vil undvære, nemlig cruise control, er standard i Twingo diesel.
– I det mindste segment er dieselmotorene nærmest helt forsvundet og det er lidt paradoksalt, når man ved at selv de mindste må slide ret meget asfalt på et år. Derfor er vi naturligvis ret glade for, at vi nu kan tilbyde en lille bil med diesel til en pris hvor ingen andre kan være med, slutter pressechefen.

De 10 billigste

De 10 billigste småbiler er nu, ifølge fpn.dk:

Citroën C1: 78.990
Toyota Aygo: 79.990 kr.
Hyundai i10: 79.995 kr.
Chevrolet Spark: 83.900 kr.
Fiat Panda: 84.890 kr.
Suzuki Alto: 84.890 kr.
Peugeot 107: 84.990 kr.
Ford Ka: 85.990 kr.
Kia Picanto: 87.899 kr.
Volkswagen up!: 89.989 kr.


Men hvad med totaløkonomien?

Ifølge en totaløkonomianalyse, som bilvurderingstjenesten bilpriser.dk udarbejdede i i januar 2012, og som dagbladet B.T. udgav i februar, er VW up! den billigste at køre i over fire år og 80.000 km. 1,28 kr. pr. km, lød regningen på. Det var uden service og forsikring, som kan være ret forskellig fra person til person og fra egn til egn. Dog var benzinen kun sat til 12 kroner literen. Hvis man i stedet sætter den til 13,25 kr./l, render den op i 1,33 kr./km Og så kan Twingo lege med, hvis man sætter dieselprisen til 11,75 kr., viser beregninger fra biløkonomitjenesten autobuy.dk, der har sat værditabet på Twingo til 52.000 kr. (Chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilpriser.dk gætter på 53.000 kr.):

Totaløkonomi Twingo versus VW up!

 

Pris Værditab Ejerafgift Brændstof Låneomk. I alt Pr. km
109.990 52.000 2.960 31.973 19.827 106.760 1,33
89.990 42.918 2.080 44.538 16.795 106.331 1,33
Dieselpris:
11,75 kr./l
Benzinpris:
13,25 kr./l

Twingo vinder ved højere km-tal
Man kan heraf udlede, at hvis man kører mere end 20.000 km om året, vil Twingo med stor sandsynlighed være den mest økonomiske. Det afhænger kun af, om værditabet på Twingo stiger uforholdsmæssigt meget ved et større km-tal, og om service og forsikring er dyrere end for up!
Og så skal man huske, at up! kun har fire sæder. Til gengæld har VW indført Plus2dækning for up! Under det navn kan man til 2.990 kr. tilkøbe en aftale, der dækker nøjagtigt det samme som fabriksgarantien i to ekstra år (op til 120.000 km).
– Det vil sige, at man ikke skal bekymre sig om materiale- eller fabrikationsfejl i de første fire år.
Plus2dækning omfatter: udskiftning eller reparation af alle dækkede dele hos autoriseret Volkswagen Servicepartner – nøjagtig som ved ny-bils-garantien. Den er gældende i det meste af Europa og kan tegnes på samtlige Volkswagen personbiler og vans, med undtagelse af Caddy. Alle benyttede reservedele er originale. Ved salg af bilen i dækningsperioden, overføres Plus2dækning til den næste ejer. Dermed er man sikret en stabil gensalgsværdi på sin Volkswagen, lyder det fra VWs pressechef Søs Righolt Illum.

Og sådan kan man blive ved. Det er ikke let at vælge ny bil…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *