Bilerne mest sorte, grå og hvide – men grøn er på vej

Mark Guthjahr fra BASF

Mark Gutjahr, designchef og trendforsker hos BASF Coatings, der laver billakker til bilindustrien og til eftermarkedet, tror på grønne biler om fire år.


Det mener i hvert fald Mark Gutjahr, designchef og trendforsker hos BASF Coatings, der laver billakker til bilindustrien og til eftermarkedet

Den tyske lak- og kemikaliefabriks medarbejder forklarer:
“Efter to årtier med meget lidt farve på bilerne, vinder farverne frem igen. Rød og blå bliver mere og mere populært, men højdespringeren bliver grøn, der har været stort set fraværende i mange år.”
I de senere år har hvid været modefarven, der næsten har opnået samme popularitet som sort og sølv på nye biler. Det skyldes, ifølge Mark Gutjahr, et skift i vores syn på teknologi, der et stykke af vejen er drevet af Apple, der har flyttet vores fokus fra de tekniske specifikationer til funktionalitet og design. Han mener dog ikke, at sort og sølv er truet af grøn som mest populære farve. På BilBasen, den største danske handelsplads for brugte biler, holder sort da også på førertrøjen foran sølv, mens hvid kommer længere nede af listen, fordi den kun har været populær i et par år.
“Danske bilkøbere har altid tænkt meget på gensalgsværdien, så de ønsker ikke at tage chancer med farven. Ualmindelige farver kan koste mere i afskrivning, når bilen skal sælges igen”, siger Jan Lang, der er markedsanalytiker hos BilBasen.
Det samme mener Bilpriser.dk, der har Danmarks mest besøgte bilvurderingshjemmeside. En rødlakeret bil, der er mat af solen, sælger mildest talt dårligt. Og en omlakering af en almindelig personbil koster let 15.000-20.000 kr.

Ikke alle typer grøn
Når vi taler grøn, så er det ikke bare grøn, men en palette, der går fra meget tydelig grøn til en grøn nuance i en næsten sort lak samt grøn med et skær af guld. Alligevel er der et fællestræk i de kommende grønne farver – de er, hvad Mark Gutjahr kalder klorofyl-grønne, altså nuancer der lægger sig op ad bladenes grønne farver. De giftig-grønne varianter bliver ikke på samme måde populære.
Med blade i tankerne kunne man tro, at den grønne farve kommer af en øget økologisk bevidsthed, men det er ifølge Mark Gutjahr ikke tilfældet:
– Farvens betydning er mere kompleks. Vi finder betydningen i intelligente løsninger og teknologi, og den grønne farve repræsenterer ligefremhed, ansvarlighed og individualitet ligesom det forbindes med harmoni og balance.

Ikke bare farver
Mark Gutjahr forventer også, at der i fremtiden vil være mere fokus på overfladens haptiske egenskaber – altså hvordan det føles at røre ved den. Det kan være strukturer i lakken eller matte lakker, der giver en anden fornemmelse, når man rører ved dem.
Vi må dog vente lidt endnu på det grønne gennembrud, for Mark Gutjahr spår, at der går fire år, før det store indryk af grønne biler kører på asfalten – lige nu er de gemt af vejen på koncepter og skitser på fabrikkerne.

Farver på nye biler 2014

Grå: 29,7 pct.
Sort: 24,1 pct.
Hvid: 20,5 pct.
Rød: 7,8 pct.
Blå: 6,0 pct.
Brun: 5,5 pct.
Gul: 0,8 pct.
Grøn: 0,7 pct.
Lilla/violet: 0,5 pct.
Orange: 0,1 pct.
Andre: 4,3 pct.

Kilde: De Danske Bilimportører, 2013

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *