Volkswagen sætter strøm til Golf’en

Volkswagen e-Golf

Den kommende Volkswagen e-Golf. Bemærk, hvad der mangler bagtil…


Volkswagen sætter strøm til Europas mest solgte bil og introducerer e-Golf, der byder på en rækkevidde på op til 190 km, kørekomfort i særklasse og avanceret udstyr. Prisen bliver omkring 290.000 kr.
Volkswagen kickstartede i 2013 e-mobility-programmet med introduktionen af en elektrisk version af up!, og nu tager Volkswagen næste skridt og introducerer e-Golf. Dermed vil Golf – som den eneste i sin klasse – kunne fås med fem forskellige typer drivlinjeteknologier, der udover el-motor omfatter benzin-, diesel-, gas- og plug-in-hybrid-motorer.
e-Golf er både miljøvenlig, kraftfuld og komfortabel takket være en 115 hk/85 kW stærk el-motor og en et-trins automatgearkasse udviklet af Volkswagen. El-motoren kører op til 12.000 o/min og leverer det maksimale drejningsmoment på 270 Nm, så snart bilen sætter igang. Det giver e-Golf et usædvanligt kraftfuldt antrit, og 60 km/t er nået på kun 4,2 sek. (0-100 km/t på 10,4 sek.), hvilket er hurtigere end mange biler med kraftige forbrændingsmotorer. Topfarten er begrænset til 140 km/t.
Sådan ser e-Golfs teknik ud.

Sådan ser e-Golfs teknik ud.

Oplades på 13 timer – eller 30 minutter
e-Golf har et lavt energiforbrug på 12,7 kWh/100 og afhængig af rute, kørestil og last vil rækkevidden i en e-Golf typisk ligge på mellem 130 og 190 km. Dette kan blive reduceret ved lave temperaturer. En varmepumpe koblet til det elektriske varmeanlæg og airconditionanlæggets kompressor øger rækkevidden med op til 30% i vintervejr sammenlignet med et konventionelt varmeanlæg. El-motoren i e-Golf får strøm fra et lithium-ion-batteri, der har en samlet effekt på 24,2 kWh, og ligesom i e-up! kan en e-Golf lades op på flere måder. Det kan gøres via den traditionelle 220 Volt husholdningsstikkontakt, hvor en fuld opladning tager 13 timer. Sker opladningen i stedet via en wallboks, der lader med 3,6 kW, vil en fuld opladning tage 8 timer. e-Golf kan udstyres med et combo-stik, der gør det muligt at veksle mellem almindelig AC eller DC (hurtig ladning), hvor batteriet bliver ladet 80% op på 30 minutter. Volkswagen har et samarbejde med elbilsoperatøren Clever, der sikrer gode ladeløsninger og giver adgang til et landsdækkende netværk af ladestandere.

Varieret bremseopladning
Køreprofil og genindvinding af bremseenergi er to afgørende teknologier i e-Golf, der giver føreren mulighed for at optimere rækkevidden i forhold til det individuelle kørselsbehov. Føreren kan via en knap vælge mellem tre køreprofiler henholdsvis ’Normal’, ’Eco’ og ’Eco+’. I de to Eco-programmer reduceres motorens og airconditionanlæggets effekt, speederresponsen bliver blødere, accelerationstiden længere og topfarten lavere. e-Golf regenererer også strøm via bremser og motorbremse, og føreren kan via gearvælgeren vælge mellem fire programmer og dermed varierer graden af regenerering af bremseenergi og opnå en længere rækkevidde.

<10 procent mindre luftmodstand
Optimeret aerodynamik og en lavere rullemodstand er også medvirkende faktorer til at give e-Golf en optimal rækkevidde. En mindre kølergrillsåbning, afdækningspaneler under bunden, en anderledes udformet tagspoiler og nye mere aerodynamiske aluminiumsfælge reducerer vindmodstanden med 10% i forhold til en standard Golf 1,6 TDI. Rullemodstanden er ligeledes reduceret med 10% ved brug af optimerede dæk i dimensionen 205/55 R16.

e-Golf forventes introduceret til efteråret og priserne begynder ved ca. 290.000 kr.

Tekniske data/b>:
Motor: el-motor
Effekt: 115 hk/85 kW
Moment: 270 Nm
0-60 km/t: 4,2 sek.
0-100 km/t: 10,4 sek.
Topfart: 140 km/t
Rækkevidde: 130-190 km
Ladetid: 220 Volt: 13 timer, wallboks: 8 timer DC: 80% opladning på 30 min.
Køreklar vægt: 1.585 kg
Pris: ca. 290.000 kr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *